Skip to content

Utanför mitt fönster

21 oktober, 2012

Jag gillar att titta ut. De senaste dagarnas dåliga väder har det varit trevligt med denna äntligen färgsprakande utsikt.

Där var gott om vilda djur! Nåja, killen med paraplyet var väl kanske inte så värst vild, precis…

En flock nötskrikor flyger fram och tillbaka utanför mina fönster. De hämtar ekollon någonstans och för dem till någon annan stans.

Nyfiken som jag är ville jag veta vart de tar vägen med sina ollon. Jag gick mig ut i skogsdungen invid mitt hus – det är ditåt de flyger med ollonen.

I sänkorna var det blött men mina steg bar uppåt. Det var nu jag hittade  tjuvgömman. Inga nötskrikor där. Fortsatte min väg över mossiga hällar. Det var då jag kom till den gymnastiserande ekorren.

Men så när jag stod och tittade på hackspetten där i grantoppen kom nötskrikorna flygande! De var flera stycken och kraxade glatt (eller varnande) med varandra. Eftersom jag stod helt stilla brydde de sig så småningom inte om mig utan slog sig stillsamt ner i granarnas grenverk.

Idag har nötskrikorna flugit ivrigare än igår då regnet tydligen inte passade för ollonhämtning. Jag har hela dagen hållit mig inomhus i fönstren och provat olika inställningar för att få bra bilder på skrikorna. Så ihärdigt som de flyger fram och tillbaka utanför fönstren lär jag nog lyckas så småningom!

2 kommentarer leave one →
  1. 21 oktober, 2012 19:57

    Åh så fint du har utanför ditt fönster…hos mig är det gult och fint men jag fick sopa ihop de mesta löven idag så snart är det gula helt borta. Jag gick en promenad idag med Nikon och fotade än mer gult.Ska visa lite bilder i ett inlägg inom det snaraste.
    Ha en skön söndagskväll
    Kram

  2. 23 oktober, 2012 23:36

    Det händer mycket utanför ditt fönster! Nötskrikan med bäret i näbben är suveränt fotad!

Kommentera

