Skip to content

Vaknade i svinottan

10 oktober, 2012

Strax efter klockan fyra i morse vaknade jag och insåg direkt att jag inte skulle somna om. Det var bara till att kliva upp. På med kaffebryggaren. Fundera ut hur jag skulle ta tillvara tiden på bästa sätt utan att väcka grannar. Någon tyst aktivitet måste det bli. Först tänkte jag ge mig ut i mörkret och speja på bäver – kanske få till en bra bild. Men snuvig och dan… Nej, det fick bli ett halvhjärtat försök att fånga Orion istället.

Suddig nattsuddande Orion av nattsuddande fotograf utan stativ blev det. Jag är ändå nöjd för jag trodde inte han skulle fastna på bild alls!

Efter diverse läsning av ditten och datten på internet började jag titta på mina sommarbilder. Midsommarresan började med ett stopp vid Mora stenar i Uppsala.

Här har våra kungar valts från åtminstone Magnus Ladulås och en hel radda efter honom. Historiens vingslag känns mer när man tittar in i det lilla huset:

Där finns ett antal stenar med ålderdomliga inristningar som väl berättar en del av det som skedde här.

Mer information finns uppe vid taket.

Resan fortsatte genom midsommarvackra landskap till…

Just det! Insjön! Det blev utgångspunkten för det fortsatta midsommaräventyret.

Nu har natten flyktat där ute och dagen grytt. Ljud skvallrar om att grannarna sovit klart. Några timmar vid datorn på morgonkvisten får räcka ett tag. Dags att ”göra något vettigt”!

 

 

One Comment leave one →
  1. 10 oktober, 2012 21:17

    Vilka kontraster – från stjärnorna till Clas Ohlson! De där stenarna kanske man skulle kasta ett getöga på vid tillfälle, fint fotade av dig, både byggnaden och resten.

Kommentera

