Skip to content

Lura äldre är modernt

3 oktober, 2012

Jag har en gammal granne som ideligen råkar ut för lurendrejare som påstår att hon ska få billigare abonnemang på dittan och dattan. Det har varit Telias underleverantörer hittills. Men igår brakade även Com Hem lös.

En försäljare ringde och hävdade att hon gått med på ett telefonabonnemang hos Com Hem. Det visste hon med all säkerhet att hon INTE gjort. ”Jooo, det har du…”. ”NEJ, det har jag INTE!” Försäljaren dängde på luren.

Så ynkligt att förtjäna några kronor extra genom att lura äldre!

I somras när jag var bortrest rapporterade mina grannar att en välvårdad kvinna knackat dörr i husen och uppgav att hon var anlitad av bostadsföretaget för att kontrollera elmätarna för att det varit överslag i elen. Hon ville sedan ha en underskrift på att uppdraget var utfört. Det lät tydligen trovärdigt. Somliga skrev under en blankett.

En tid efter fick de som skrivit under brev från EON som tackade för att de valt dem till elleverantör.

Det visade sig vara en ovanligt förslagen EON-försäljare som på detta vis lurat till sig kunder och därmed en större provision. EON påstod sig inte känna till denna försäljares taktik, de skulle ta tag i saken. Hoppas de hävde samtliga avtal den kvinnan lyckades lura på folk! Meeen… Nej, jag vet inte hur fortsättningen blivit.

Har ni äldre anhöriga/vänner som påstår att de bundits till avtal de aldrig beställt: Tro på dem! Hjälp dem rätta till det oseriösa försäljare ställt till med!

Apropå luriga personer och äldre så meddelar lokaltidningen Mitt i Tyresö denna vecka att en 75-årig kvinna norpade en plånbok ur en handväska utanför Coop. Hon hittades shoppande inne i butiken med den stulna plånboken. Historien förtäljer inte om hon var en vanlig ficktjuv eller möjligen gammal och gaggig. Men att bara ta plånboken och inte hela väskan tyder ju på inte på förvirring, precis…

7 kommentarer leave one →
  1. 3 oktober, 2012 12:58

    Därför bär jag inte handväska! 😉
    Och plånboken har jag nära vitala organ som ännu så länge inte upphört att reagera om en främmande kvinnohand kommer nära. 😀
    Beträffande diverse inspektörer av min lägenhet tar de inte ett steg över min tröskel utan att vara vederbörligen av mig tillkallade eller genom meddelanden och anslag föranmälda av hyresvärden.
    Telefonförsäljare och deras call-cernters blir efterhand de ringer blockerade. Det finns fortfarande möjlighet för deras uppdragsgivare att skicka mail eller brev om de vill mig något.

    • 4 oktober, 2012 17:57

      Jasså, det är DÄRFÖR du inte bär handväska…!
      Hmmm… Var förvarar han pluskan, egentligen……

  2. 3 oktober, 2012 16:51

    Skamligt är bara förnamnet!

  3. 3 oktober, 2012 18:28

    Inga falska poliser Här gàr falska poliser och gendarmer runt hol äldre…

    • 3 oktober, 2012 18:28

      hos äldre;;;

    • 4 oktober, 2012 17:59

      Usch då! Vi hade en falsk polis i somras som handbojade barn och ungdomar och fotograferade dem. Han blev gripen.

Kommentera

