Skip to content

Taxi mormor på utryckning

11 september, 2012

Mitt barnbarn Gummigurk (Ellinor) ringde onsdag em och behövde skjuts. Självklart ställde mormor imsy upp. Gurken hade påbörjat studier på högskolan i Piteå men fick ett snabbt besked om att hon kommit in på högskolan i Sundsvall istället. Eftersom landets bästa journalistutbildning finns där och det var det hon skulle få plugga blev det bråttom, bråttom! Tidigt torsdag morgon startade taxi mormor sin resa och nådde målet på 10 timmar prick. Sisådär 85 mil.

Sova och stuva bilen, säga upp studentlägenheten i Piteå och dra järnet till Sundsvall. Vid Höga Kustenbron blev det paus.

Under resans gång försökte Gurken fixa ett boende i den nya staden. Minsann om hon inte klarade det också fram på eftermiddagen! Hämta nycklar, flytta in och dra till Birsta och handla säng, lite andra grunkor och mat. Jag köpte en luftmadrass åt mig – ligga på hårda golvet lockade mig inte särskilt…

Vi kollade in nya skolan hon skulle gå på. Helt underbar! Omgärdad av en vallgrav.

Fredag morgon fick Ellinor skjuts till skolan och jag återvände hemåt. Det var backe upp och backe ner längs hela kusten och jag förstod de nyheter om långtradare som inte kom uppför backarna vintertid utan blev stående. Det var knappt vissa tunga transporter kom upp nu, ens!

Bråttomresan gjorde att vi bara blåste igenom alla städer och knappt hann se något alls. Lite trist när jag var längre norrut än jag någonsin varit förut. Men jag passade på att turista lite i min ensamhet söder om Gävle. I Öregrund såg det ut som om sjöräddningsbåten gick under sjöröarflagg. Kanske mera lönsamt så?!

I Norrtälje insåg jag att det räckte med bilkörning på ett tag. Några dagar vilade jag ut i bedrägligt stilla lantlig ro.

Naturen var full av kamp för överlevnad. Från skogen hördes gälla skrin om natten från djur i akut nöd.

Morgondimman lade lock på alla ljuden. Den röda solen aviserade en ny dag. Det var dags för mig att fortsätta färden hem.

14 kommentarer leave one →
  1. 11 september, 2012 20:09

    Jag hoppas att du inte körde för fort.😉 Hoppas du har det bra och att studierna gàr bra..

    • 12 september, 2012 08:14

      Jag hade fått låna en GPS som visade att min bils hastighetsmätare visar på tok för låg hastighet. Så jag har kört lugnt och sansat i många år nu – det var dags att öka lite! Med mig är allt OK. Ellinors studier blir det nog också bra med – hon delar lägenhet med en äldre kurskamrat så de kan hjälpas åt.

      • 12 september, 2012 20:29

        Du, det var likadant med min Citroën när jag hade en GPS, samma med radar, rullar jag i 130km/h som är maxhastigheten pà motorvägarna sà visar de intelligenta radarsystemen ca 120 km/h etc… Tror att biltillverkarna gör sà med flit.

  2. 11 september, 2012 21:00

    Se det var en utflykt som heter duga! Det ska vara en mormor till det! Fina bilder fick du med från utflykten också och den sista är bara sagolikt vacker! Avis på den.

    • 12 september, 2012 08:25

      Det är viktigt att hjälpa yngre generationer framåt i livet på rätt sätt. Jag tyckte detta var en nödvändig hjälp eftersom ingen annan hjälp var tillgänglig med så kort varsel. Och så älskar jag ju att köra/åka bil också, så lite egoistiskt var det ju… Jag har många fler bilder från utflykten, minneskortet på 8 GB blev fullt hela tiden så OJ vad jag fick radera stup i ett! Måste ta ett ryck med egna angelägenheter (som omväxling!) innan jag översvämmar bloggen med fler bilder. Några av dem kanske något att bli mer avis på!

      • 12 september, 2012 10:51

        Ser fram emot fler bilder!

  3. 12 september, 2012 09:14

    Wenn jemand eine Reise tut, so kann er was erzählen! …
    Och inte nog med det, den har något vackert att visa också, precis som du nu gjort!

    • 12 september, 2012 13:47

      Det kommer mer… Något du säkert kommer att gilla!

  4. skriveriet2 permalink
    12 september, 2012 11:51

    Precis som våra barns mormor! Generna har vandrat vidare.

    • 12 september, 2012 13:14

      Det var aldrig något jag fick erfara. Men jag är glad att generna hoppade vidare till mig ändå!

  5. Dotter permalink
    12 september, 2012 18:00

    Åååå,vad kul det var att se vad du har haft för dig!Fina bilder som vanligt!Kram

    • 12 september, 2012 18:14

      Fullt ös stup i ett. Nu tänker jag ta det lugnt ett tag. Tror du jag lyckas??? Kram!

  6. Dotter permalink
    13 september, 2012 07:38

    Hahaha….nääää,du kommer inte lyckas med att ta det lugnt!Men du har ju såååå himla trevligt så ta det lugnt någon annan gång istället.Kram

  7. 13 september, 2012 10:09

    Väldigt fina bilder. Gillar vägbilder. Framhäver djupet.
    Kram!
    /Skvitt

Kommentera

