Skip to content

Jag gillar mitt pol-filter

23 augusti, 2012

Jag gillar verkligen det polariseringsfilter jag köpte till systemkameran i Uddevalla i lördags. I Strömstad var de slut och i Lysekil och övriga kustnära samhällen såg jag inte skymten av någon fotoaffär.

Nu hann jag ju inte lära mig kamerainställningar och sådant men några foton på krabbor, maneter och annat nere i havet blev skapliga. Som denna sjöstjärna t.ex. Reflexerna på vattenytan som annars gör det nästan omöjligt att fotografera sådant försvann ju inte helt men det blev en avsevärd skillnad! Dessutom gör filtret att reflexer i fönsterrutor reduseras rejält så alla de bilder jag tog på färden genom bilfönstren blev väldigt bra!

26 kommentarer leave one →
  1. 23 augusti, 2012 09:26

    Det var et godt filter, jeg har et slikt til mitt gamle Pentax.
    Morsomt å bruke.
    Ha en fin dag 🙂

  2. 23 augusti, 2012 09:28

    Det bliver helt kunstnerisk at se på 🙂

  3. 23 augusti, 2012 09:37

    Ett sådant filter har jag aldrig använt. Hoppad du får stor glädje av det!

  4. 23 augusti, 2012 10:19

    Men vad roligt! Jag har inget filter men har det nog på min lista över ”måste ha”- grejer. Det gäller bara att komma iväg till en affär eller så och det är inte det lättaste. Känner att jag skulle behöva handla en del fotogrejer för att utveckla mitt fotande, står still och stampar.

    • 29 augusti, 2012 21:45

      Jag blev så besviken på vattenblänket så jag var bara så illa tvungen att köpa ett. Bra att ha när det blir dags att fotografera fåglar genom fönstren i vinter också! Det är skoj med nya grunkor!

  5. 23 augusti, 2012 10:42

    Det blev en intressant bild med vattnets rörelser ovanför sjöstjärnan! Gillar!
    Jag har ingen systemkamera men ska skaffa och nästa månad börjar jag spara till en Panasonic DMC-GX1 med två objektiv. Ett sånt där filter ska finnas med på önskelistan! Om tre år är jag framme fast då kanske modellen heter GX2. 😀

    • 29 augusti, 2012 21:49

      Hoppas få många fina under vattenbilder framöver! Jag hade inte tänkt köpa någon systemkamera men blev så less på allt tjafs med Expert om mina digitalkameror så det blev en ändå. Från mediaMarkt. Jag använder flitigt alla mina många kameror. Systemkameran är knepig att lära sig… Lycka till med sparandet! Systemkamera är skoj!!!

  6. 23 augusti, 2012 11:39

    Ja de är bra de filterna. Jag har ett också, men är dålig på att använda det.
    http://karingafallan.blogspot.se/2012/08/i-like-55.html

    • 29 augusti, 2012 21:50

      Det är bökigt att skruva på och av filter stup i ett. Men bilderna blir så bra så det är värt besväret!

  7. 23 augusti, 2012 12:07

    så stilig bilde! Du er flink fotograf! -Margit-

  8. 23 augusti, 2012 13:54

    Jo, det fotot blev helt klart godkänt, kul att förnya sig lite då och då. Du lär dig mer och mer efter hand 🙂

    • 29 augusti, 2012 21:52

      Jag har förnyat mig så väldigt mycket på sistone så jag hoppas verkligen jag lär mig…

  9. 23 augusti, 2012 16:27

    Spännande att testa sig fram!!
    verkar vara en bra-att-ha-grej för mig också . snabba tag genom bilrutan, vatten….

  10. 23 augusti, 2012 17:14

    Eftersom jag tar de flesta foton pà morgonen sà sitter det filtret pà ganska mycket… Det lyfter fram moln och sàdant…

    Örnkram

    • 29 augusti, 2012 21:53

      Aha! Mina moln blir rätt urblekta – ska testa filtret på moln också! Tack för tipset!

  11. 24 augusti, 2012 08:05

    Ser ut som en bra investering 🙂 Har aldrig hört talas om filtret och vad det gör, läser vidare och ser att det nog är riktigt kul att jobba med, tack!

    • 29 augusti, 2012 21:55

      Jag visste inte heller vad det var förrän helt nyligen. Insåg direkt att det var något jag bara måste ha!

  12. 25 augusti, 2012 18:34

    Häftig bild!!
    Lördagskraam från mogi

  13. 26 augusti, 2012 23:27

    Pol ute pol inne
    filter på en pinne
    Imsy skapar blott
    sånt som är så flott

    • 29 augusti, 2012 21:57

      Akkans ser man inte varje da
      därför blev jag nu så extra gla!

      Jag skrev ett längre rim igår (riktigt flott enl. mig själv) men det bara försvann…

Kommentera

