Skip to content

Akvedukten i Håverud

22 augusti, 2012

På semestertrippen tvärs över Sverige stannade vi och besåg akvedukten vid Håverud.

Från vägbron ser man akvedukten och järnvägsbron. Dagens sista passagerarbåt hade precis gått i akvedukten och stävade ut mot sjön. Typiskt att missa det!!!

Som tur var kom där en kanot som behövde passera. Det var häftigt att se slussningen av den!

Slussluckorna stängdes, vattnet forsades ut, kanoten kom i jämnhöjd med nästa sluss vattennivå. Strax var där en ny sluss. Och så fortsatte det.

Här syns akvedukten där den går under  järnvägsbron och bilbron.

Mer vatten finns att se hos NF Waters

10 kommentarer leave one →
  1. skriveriet2 permalink
    22 augusti, 2012 16:20

    För några år sedan tillbrigade jag flera timmar vandrande runt där på väg hem från Göteborg. Vädret var fint, jag hade inte bråttom och miljön där är fantastisk och visst är det spännande med båtarna som slussas hela tiden! Jag kostade också på mig en stadig lunch där på restaurangen och satt och njöt av maten och alla näckrosorna. Du gjorde rätt som stannade till där!

    • 29 augusti, 2012 22:15

      Jag har ju bara sett den genom tågfönstret när jag var liten. Då trodde jag det var landsvägsbron som var akvedukten – såg ju inte mer pga alla äldre syskon som trängdes vid tågfönstret… Nu var det kul att se vad akvedukten egentligen är!

  2. 22 augusti, 2012 17:13

    Jag stannade också till där på min semesterresa genom Sverige, fast söder – norrgående. Det var – kors i taket! – uppehåll just de timmar vi var där, båten John Ericsson kom och med den även några segelbåtar och kajaker. Samtidigt som de slussade passade tåget på att tuffa över bron.
    Vi tog massor av foton men pga dimman är alla av ganska dålig kvalitet.

    • 29 augusti, 2012 22:17

      Kanske var det John Ericsson vi precis missade! Det hade varit kul att se något större än en kanot gå där i den smala akvedukten! Fast jag är nöjd ändå!

  3. kramgoaullis permalink
    22 augusti, 2012 20:03

    Sverige är ett otroligt vackert land. Och jag skulle önska att fler människor tog sig tid att upptäcka Sveriges alla smultronställen som omväxling till Thailand och dylikt (inget ont om Thailand som sådant alltså..)

    *gokramar i massor ♥*

    • 29 augusti, 2012 22:19

      Det är lite lustigt när jag pratar resor med folk – de har varit på de mest exotiska platser runt om i världen men känner knappt till sitt eget Sverige! Tragiskt tycker jag!

  4. 23 augusti, 2012 10:14

    Vad spännande och intressant att sitta och se detta! Jag har aldrig sett nåt sånt, jag borde väl minnas det annars. Fina bilder tog du också!

    • 29 augusti, 2012 22:21

      Det är jättehäftigt! Nu har jag sett Sveriges alla akvedukter – det är tre stycken. Två åkte jag båt på då jag åkte på Göta kanal för ett par år sedan. Dem åkte jag bil under också.

  5. 29 augusti, 2012 00:43

    What a pretty area. I love seeing the canals and the boat. The shots with the canoe and the little red boathouse up above are so sweet. Beautiful captures.

Kommentera

