Skip to content

Vita änglar av diktarknölen Peter Höglund

31 oktober, 2008


För många år sedan jobbade jag på sjukhus. Många spännande och intressanta människor kom i min vård.

En av dem – filmcharmören Peter Höglund – fick jag ovanligt bra kontakt med. En morgon när jag skulle gå av nattpasset ringde han frenetiskt på larmknappen.

Jag ilade dit och trodde något allvarligt inträffat. Men han ville ge mig en dikt han knåpat ihop under natten.

 


Vita änglar genom salen svävar
mellan strimmor av en sömnig sol
mellan lakan stånkar, skälver, bävar
en sorgsen drömmare med en trasig benfiol
fiolen – benet – pekar brustet mot en saknad vacker skönhet himmel

som näcken uti bäcken vill poeten spela
men nu skall skruvar, spikar, knivar laga sargad fela
och den skall senors strängar andra strängars välljud dela
och då – ska vita systeränglar inte längre höra smärtbölen
från drömmaren som stöp den diktarknölen

Vännen

Peter Högllund

 

Den dikten är mig ett mycket kärt minne. Uppskattning på jobbet är guld värt!

 

2 kommentarer leave one →
  1. 1 november, 2008 14:58

    Mmm, det är alltid kul att få bekrätelse. Folk gör alldeles för lite sånt :-/Beröm mer 🙂

    • imsy permalink
      1 november, 2008 23:24

      Det är en uppmuntran till att bli snäll och trevlig mot andra också!

Kommentera

